Binders

Een binder is een soort hesje waarmee je een platte(re) borstkas creëert. Heel wat masculiene of non-binaire trans personen die (nog) geen borstverwijdering of -verkleining lieten uitvoeren willen graag een platte borstkas. Er zijn veel verschillende methoden bekend die hiervoor gebruikt kunnen worden, al is de ene al gezonder dan de ander. Als je wilt binden zijn duct tape en andere doe-het-zelf methoden sterk af te raden, want deze verdelen de druk niet gelijkmatig over de huid en zijn niet voldoende elastisch. Deze methoden kunnen een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Ze kunnen leiden tot pijn in de borst en de rug, hoofdpijn, vermoeidheid en flauwte en belemmeren het ademen. Je maakt beter gebruik van een sport-bh of binder.

Binders lijken op sport-bh’s, maar zijn speciaal ontworpen voor trans personen. Vaak hebben ze aan de voorkant een eerder stugge stof, zodat alles goed platgedrukt wordt, en aan de achterkant een meer elastische stof, zodat de huid kan ademen. Binders vind je in allerlei maten, kleuren en materialen. Er bestaan ook zwembinders waarmee je mag zwemmen. Je kan een zwembinder combineren met een zwemshort of een soort sportief badpak kopen met platdrukkende stof. Ook bestaan er verschillende soorten lange binders om de borsten plat te duwen. Voor grotere/zwaardere personen zijn deze soms meer aangeraden dan kortere binders, al verschillen hierover de meningen. In de winter kan een lange binder aangenamer zijn, in de zomer een korte.

Bij het kiezen van een binder is het belangrijk om de juiste maat te nemen: de binder mag niet te strak zitten, want dan krijg je hem niet makkelijk aan en uit en kan je niet makkelijk ademen en bewegen. Kijk dus altijd goed naar de maattabel en kies zeker geen te kleine maat. De binder hoort goed strak te zitten, maar mag geen pijn doen.

Binders worden soms geassocieerd met negatieve gezondheidsuitkomsten, zoals pijn in de borst, schouders en rug, verandering in postuur, zwellingen, acné en ademhalingsproblemen. Een onderzoek bij 1800 Amerikaanse trans mannen, non-binaire personen en andere personen die de borsten regelmatig afbinden wijst uit dat het dragen van een sportbh, meerdere sportbh’s over elkaar en speciaal ontwikkelde compressietops/binders de meest veilige methoden zijn om te binden (Peitzmeier et al., 2017).

Het is aangeraden om niet langer dan 8 uur aan één stuk te binden, af en toe een binderloze dag in te lassen en niet te slapen, sporten of douchen met je binder aan. Was je binder via handwas of op lage temperatuur (30 graden) kort programma
en steek ze niet in de droogkas.

Plan je in de toekomst een borstverwijdering of mammectomie, dan is het belangrijk om te weten dat het lang en intensief binden niet zo goed is voor de elasticiteit van je huid. Door het wegduwen van de borsten wordt de huid immers uitgerekt en dit verhoogt de kans op grotere littekens en minder mooie resultaten na een borstverwijdering.

Sommige trans personen hebben last van prominent aanwezige tepels die nog zichtbaar zijn bij het dragen van een binder/sportbh. Tepelpads kunnen hiervoor een oplossing bieden. Verder kunnen trans personen die een borstverwijdering lieten uitvoeren ook gebruik maken van ‘adhesive’ tepelpads. Soms zien de tepels er na een borstverwijdering esthetisch gezien wat minder mooi uit. Zogenaamde ‘adhesive’ tepelpads die je op je huid kan plakken en meebewegen met je huid kunnen dan een oplossing bieden.

Lees ook onze hulpstukken brochure voor een volledig overzicht over hulpstukken (PDF).

Bronnen

  • Claes, D’Arpa & Monstrey (2018). Chest Surgery for Transgender and Gender Nonconforming Individuals. Clin Plast Surg, 45(3):369-380.
  • Peitzmeier, Gardner, Weinand, Corbet & Acevedo (2017). Health impact of chest binding among transgender adults: a community-engaged, cross-sectional study. Culture, Health & Sexuality, 19(1): 64-75.